CEO’ens tre hovedopgaver

Richard Hughes-Jones gav tre bud på ting, som enhver CEO bør have fokus på ved at stille sig selv nogle vigtige spørgsmål.

 

Engelske Richard Hughes-Jones har mange års erfaring i at hjælpe startups i gang, og til Growing Games, på Arsenalet i Viborg, var han med for at give sine tre bedste råd videre til de fremmødte spiludviklere. Richard Hughes-Jones har ganske vist ikke konkret erfaring fra spilvirksomheder, men han underviser i blandt andet entrepreneurship og strategi på London College of Fashion og har hjulpet hundredevis af nye virksomheder i gang i sin tid som konsulent i det engelske erhvervsliv. Han sagde, at i hans optik havde en virksomheds CEO tre hovedansvarsområder, som han eller hun kunne gå til ved at stille en række spørgsmål. Dem kan du se herunder.

1.Vision og strategi

Virksomhedens CEO har ansvaret for at formulere og fastholde virksomhedens vision og strategi. Det kan han eller hun gøre ved at stille sig selv og de andre stiftere fem spørgsmål:
Hvilken størrelse virksomhed forsøger vi at skabe? Hvordan ser succes ud for os? Hvad er vores forretningsmodel? Hvad er kernen i vores forretning? og Hvor ligger virksomhedens risici?

2. At opbygge holdet og kulturen omkring virksomheden

Kulturen og holdet i en virksomhed er enormt vigtig, siger Richard Hughes-Jones. For når man har en kultur, som man holder fast i, gennemsyrer det alt fra ansættelse af nye medarbejdere til de produkter, man sælger. Og til det hører seks spørgsmål:
Hvem har hvilke roller i virksomheden? Hvem er de vigtigste nyansættelser? Hvad er deres roller? Hvordan fortæller vi historien om vores virksomhed internt? Hvad betyder det at være ‘en af os’? Hvordan holder vi fast i kreativiteten, mens vi vækster?

3. Der skal penge i banken. Ingen penge = ingen virksomhed

Det sidste punkt giver lidt sig selv. Det er alfa og omega for enhver virksomhed, at den tjener penge. Derfor er det også CEO’ens ansvar at sørge for et vist cash flow, siger Richard Hughes-Jones. Det er et enormt arbejde, og derfor er der et altoverskyggende spørgsmål, man bør stille sig selv i den sammenhæng:
Hvordan er vores behov for strategiske finanser - det vil sige indtjeninger til andet end den daglige drift?