CPH Games Festival samlede det danske spilmiljø

Festivalen bragte en række eksisterende branche-events sammen og tilføjede flere nye dele til én stor festival - skabt af branchen til branchen.

 

Dette er et redigeret uddrag af Interactive Denmarks nyhedsbrev, april 2016.

Copenhagen Games Festival er skabt i et samarbejde mellem en lang række virksomheder og interesseorganisationerne IGDA Denmark, Interactive Denmark og Producentforeningen. Udgangspunktet var at skabe et samlingspunkt for branchen og samtidig få danskernes øjne op for, hvor mange og hvor gode spil der udvikles i Danmark. Med knap 2000 deltagere til 12 forskellige events fordelt over 5 dage må missionen siges at være en succes.​

Konference, spilpris, udstilling og symposion
Festivalen blev skudt i gang med en én-dags konference, og senere samme aften blev den danske spilbranches egen award, Spilprisen, uddelt. Dagen efter var der fuldt hus til STORY, et symposium om digital storytelling, mens Copenhagen Game Collective udstillede et bredt udvalg af de bedste og mest eksperimenterede multiplayerspil i Pumpehuset under overskriften ALL THE RAVE. Se billeder og opslag på festivalens facebookside.

Europas største game jam
Nordic Game Jam, der er Europas største, var også en del af Copenhagen Games Festival. Her mødes over 900 spiludviklere fra hele verden for at udvikle computerspil på under 48 timer. Festivalen sluttede med Nordic Game Jam Award Show om søndagen, hvor de knap 200 nyudviklede spil blev præsenteret og præmieret i Imperial Bio.

Evalueringen viser stor tilfredshed og opbakning til Copenhagen Games Festival, så selv om arrangørgruppen siger tak for i år, bliver der helt sikkert et gensyn i 2017. Endnu engang tak tilCopenhagen Game Collective, Cape Copenhagen, Step In Books, Khora VR, MOOD, Knapnok Games, SYBO og IO-Interactive samt både Aalborg Universitet CPH og Nordic Game Institute. ​​

Læs hele nyhedsbrevet | Abonner på nyhedsbrevet