Danske spil vil i lommen på kineserne

PRESSE: Markedet for mobil- og konsolspil i Asien er 37 milliarder dollar værd alene i år. Det vil danske spil­udviklere gerne have fingrene i. Derfor har de i været på murbrækkerbesøg i Shanghai fra den 15. til den 19. juni 2015.

 

Danske producenter af computerspil går nu direkte efter at komme ind på det enorme, kinesiske marked og skabe nye succeser her.

Dette er et uddrag af artikel om danske spiludvikleres besøgsprogram til Shanghai, arrangeret af Interactive Denmark. Artiklen blev bragt i Berlingske Business, fredag d. 19. juni 2015.

12 danske spilvirksomheder har, i samarbejde med Interactive Denmark, været i millionbyen Shanghai for at skaffe sig kontakter og dermed lokale brækjern til at kæmpe sig ind på de spilleglade kineseres mobiltelefoner.

»Personligt har jeg store forventninger om, at mindst to eller tre af de firmaer, som er med på turen, indgår konkrete samarbejdsaftaler. Selvfølgelig vil det tage nogen tid, men jeg kan mærke, at de har forstået, hvad der skal til. Mit mål er, at dette er første dag i spilindustriens nye liv med at komme til Kina. Det kan godt være, at nogen ikke vil hertil, men bare det at få afklaret, om man skal eller ikke skal tage springet, styrker strategien,« siger Jan Neiiendam, direktør i Interactive Denmark.

FAKTA
Programmet fandt sted i Shanghai fra den 15. til den 19. juni 2015. Producenterne mødte blandt andet møde den største mobilpublisher i Kina, iDreamSky.com, samt China Mobile og YOUZU Interactive.

Besøgsprogrammet var arrangeret af Interactive Denmark, i samarbejde med Innovation Centre Denmark i Shanghai. 

 

Illustration øverst: Mark Folkenberg fra Appropos præsenterer sit produkt for Kinas største teleoperatør, China Mobile - Game Base. FOTO: Innovation Centre Denmark Shanghai, v. Sune Alexander Christensen.