Danske spilproducenter går efter Asiens spilmarked

Der er god grund til at interessere sig for de nye vækstmuligheder i Asien. Et marked på 37 mia dollars, der vokser med 15% årligt taler for sig selv. Derfor rejser 12 danske spilvirksomheder til Shanghai, fra 15. til 19. juni 2015, for at møde kommende samarbejdspartnere.

 

Danske spil vil i fremtiden kæmpe om pladsen på de købestærke og spilleglade kineseres mobiltelefoner
En af de deltagende virksomheder er Folkenberg, hvis innovative digitale univers tager udgangspunkt i H. C. Andersens fortællinger. En anden er det populære onlinespil MovieStarPlanet, der med over 250 millioner brugere allerede er til stede i 16 lande.

Missionen er, at Danmark i 2020 omsætter for minimum 800 mio. kr alene i Asien

Der er god grund til at interessere sig for de nye vækstmuligheder i Asien med Kina i spidsen. Der er 817 mio. mennesker der spiller spil mobil- og konsolspil alen i Asia Pacific området, og et marked på 37 mia dollars, der vokser med 15% årligt taler for sig selv. Kina er ikke længere et land, som vi oursourcer vores produktion til, men et land, hvor vi skal sælge forbrugsvarer og serviceydelser. Derfor befinder en række danske spilvirksomheder sig i Shanghai fra den 13. til den 19 juni 2015, for at møde kommende samarbejdspartnere i form af publishers, professionelle forretningsfolk og potentielle investorer.

Kineserne skal købe danske digitale produkter
Det er Interactive Denmark, der i samarbejde med Innovation Centre Denmark i Shanghai, står bag programmet, hvor12 danske spilvirksomheder deltager. Målsætningen er, at kineserne skal bruge en stadig større del af deres penge på danske digitale produkter.

"Missionen for Interactive Denmark er, at Danmark i 2020 omsætter for minimum 800 mio. kr alene i Asien, med Kina som det største marked. Denne omsætning kan både komme fra spil til underholdning, fra digitale læremidler og fra “made in Denmark” spildesign konsulent- og tjenesteydelser, som del af andre industriers produkter" fortæller Jan Neiiendam, direktør i Interactive Denmark.

Kulturelle udfordringer og interessante muligheder
Kinesernes gennemsnitsindkomst er steget markant de seneste år, og med høj levestandard følger forbrugsgoder som mobiltelefoner og spillekonsoller. Det stiller virksomhederne over for nogle nye muligheder og åbner op for, at nye virksomheder kan komme ind på det kinesiske marked. Men det giver også nogle udfordringer. Der er en anderledes forretningskultur i Kina, og det tager tid at finde partnere til at oprette og drive nye forretninger. Derfor er det danske besøgsprogram designet til at hjælpe danske små og mellemstore digitale virksomheder til at give indsigt i det kinesiske marked. Dansk udviklede digitale produkter skal i fremtiden fylde mere i kineseres hverdag.

FAKTA
Programmet finder sted i Shanghai fra den 15. til den 19. juni 2015. Producenterne skal blandt andet møde den største mobilpublisher i Kina, iDreamSky.com, samt China Mobile og YOUZU Interactive.

VIRKSOMHEDER
De deltagende virksomheder er blandt andre Copenhagen Creators, Cape Copenhagen, Catalyzer, Folkenberg, Pixeleap, Savivo og MovieStarPlanet.

Illustrationen øverst viser Appropos banebrydende digitale projekt, der formidler de klassiske eventyr både analogt og digitalt. Første produkt i serien Books & Magic tager udgangspunkt i H. C. Andersens eventyr, Den lille havfrue. Læs mere om Books & Magic

Besøgsprogrammet er  arrangeret af Interactive Denmark, i samarbejde med Innovation Centre Denmark i Shanghai.