Et skub til at gøre noget ekstraordinært

SOLID hjalp Rokoko til at nå nye markeder med deres banebrydende Motion Capture-dragt

 

I bakspejlet ligner det en succes, der nærmest ikke kunne undgås. Artikler og interviews i førende tech- og businessmedier som WIRED, Forbes og Engadget er enstemmigt positive overfor Rokokos SmartSuit-dragt, som forventes at ville revolutionere markedet for Motion Capture.

Men vi skal ikke længere tilbage end slutningen af 2016, før Rokoko kun havde et lille kendskab til det, der siden skulle vise sig at blive et af de største markeder for den nye dragt. Folkene bag Rokoko kommer primært fra filmbranchen, så det var helt naturlig for dem, at tage udgangspunkt i filmbranchen, når de skulle definerede deres marked. Men samtidigt havde de en anelse om, at der måske også kunne være et stort potentiale for dragten inden for computerspilbranchen. Men de vidste ikke, hvordan de skulle kommen ind på livet af dette nye marked.

Det var på den baggrund, at Rokoko kom med i virksomhedsudviklingsprogrammet SOLID. “Det kunne godt være overskriften på vores forløb,” forklarer Matias Søndergaard, medstifter og CPO hos Rokoko. “Hvordan kan vores produkt - som oprindeligt var skabt til at løse et problem i filmindustrien - indløse det enorme potentiale, som motion capture også har, indenfor spilindustrien?”

Hjælp fra erfarne kræfter

Som en del af SOLID-forløbet blev Rokoko sat i kontakt med SOLID-konsulent Christine Thaarup - ekspert inden for spil og animation med 20 års erfaring fra branchen. “Det vi gjorde var, at holde en række workshop-møder med hende, bruge hendes erfaring, sparre med hende for at blive klogere på f.eks. følgende spørgsmål, “Hvad er det for nogle helt overordnede kundegrupper vi har?”. “Hvordan ser spilbranchen ud?”, “Hvordan kan små spilvirksomheder komme til at anvende motion capture?”, “Hvordan anvender store spilvirksomheder allerede motion capture i dag?",” fortæller Matias Søndergaard.

Derudover planlagde de en tur til film- og spilindustriens globale centrum: Los Angeles og San Francisco i USA, sammen med Christine Thaarup. To højintensive uger i USA, hvor Thaarups kontakter og netværk skaffede Rokoko adgang til både nogle af de største spillere inden for feltet, som Technicolor og Activision, og også nogle af de mindre indie-studioer.

Resultatet af turen blev, at Rokoko ikke bare fik en bedre forståelse for deres potentielle kunder i spilbranchen, men fandt også ud af, at deres dragt var som skræddersyet til såkaldt præ-visualisering indenfor animation og film. Et område som de slet ikke var klar over, var relevant for det produkt de var på vej til at lancere. “Hele potentialet inden for præ-visualisering, var også noget vi fik kortlagt i forløbet med Christine,” forklarer Matias Søndergaard.

Et boost til den strategiske forretningsudvikling

En af styrkerne ved SOLID-forløbet er, at det giver virksomheden et push til at løfte blikket fra den daglige drift, og kigge på nogle mere langsigtede og strategiske elementer i forretningen, og det er også den oplevelse Rokoko havde i deres forløb.

“Det er jo svært i en travl dagligdag at argumentere for, at du skal tage en uge til LA og besøge X antal firmaer,” fortæller Matias. “Men det er rigtig, rigtig værdifuldt at man møder sine kunder ret tidligt i processen, så man ved præcis hvad det er for nogle produkter man skal udvikle, og hvor i deres arbejdsproces, at produktet kan skabe værdi.”

Netop muligheden for at undersøge kundernes behov nærmere, gå i dialog med dem, og få en bedre forståelse for deres arbejdsprocesser var med til at sikre, at Rokoko stod langt stærkere, end de ellers ville have gjort, da de endelig åbnede op for bestillingerne af deres teknologisk banebrydende Smartsuit op til nytår.

I hælene på SOLID-forløbet har Rokoko også opbygget en helt ny salgsorganisation i USA, der i høj grad baserer sig på den viden og de erfaringer, som de sugede til sig i løbet af de mange møder med potentielle kunder. Endelig har Rokoko også sikret sig to investeringer fra både amerikansk/kinesiske VR Sparkline Capital samt hjemlige Nordisk Film. Og der er planer om yderligere investeringer, så snart den første sending af godt 300 SmartSuits er leveret.

“SOLID var for os et skub til at gøre noget ekstraordinært,” lyder Matias’s konklusion på hele Rokokos SOLID-forløb. “Men det var også et forløb, som lærte os at blive meget klogere og samtidig utrolig fokuseret på hvad vi udvikler til hvilke markeder.”

Vil du også have et skub?

Der er netop nu ansøgningsrunde til efterårets SOLID-forløb. Med SOLID programmet får du individuelle workshops og specialistsparring til at løse udvalgte vækstbarrierer i din virksomhed. Formålet er at skabe en bæredygtig fremtid for din virksomhed. SOLID hjælper din virksomhed med at få gang i væksten. Læs mere og ansøg her.