Full Control kom ned fra projekt lianerne

SOLID-programmet hjalp den københavnske spilvirksomhed Full Control med at løfte blikket fra de enkelte projekter, og sikre en langsigtet strategi for hele virksomheden.

 

Fra projekt til projekt

”Hvis ikke SOLID havde tilbudt muligheden for at få tilknyttet en konsulent, så var det aldrig sket. Så ville jeg ikke sidde der, hvor jeg sidder nu, hvor jeg har en masse møder, som helt sikkert kommer til at hjælpe virksomheden med at vokse” forklarer Thomas Lund, CEO i Full Control.

Fra de tidlige start-up dage er han vant til at have fingrene nede i alle processer og projekter og følge med i alle detaljer i den daglige drift. Men i takt med at hans firma, Full Control, er vokset og vokset, er opgaven også vokset til et stadie, hvor han betegner sig selv om ”110 % optaget” af de daglige arbejdsopgaver. ”Hvis ikke SOLID havde tilbudt muligheden for at få tilknyttet en konsulent, så var det aldrig sket. Så ville jeg ikke sidde der, hvor jeg sidder nu. 

"Jeg har en masse møder, som helt sikkert kommer til at hjælpe virksomheden med at vokse” forklarer Thomas Lund, CEO i Full Control.

Fra det ene projekt til det andet

Når han står nede på det digitale fabriksgulv i virksomheden, som de seneste år har haft stor succes med at udvikle strategispil til det såkaldte soccer dad-segment (modent mandligt publikum), kan det være svært at have både overskud og overblik til at udvikle langsigtede strategier. Det som skal sikre, at ikke bare det næste projekt, men også det næste og det næste igen bliver succeser for den danske spiludvikler.

Det er en situation, som mange projektorienterede virksomheder i branchen for interaktivt indhold står i. Ofte er virksomhederne startet på baggrund af et enkelt projekt. De har ofte svært ved at give slip på ’Tarzan-metoden’, hvor virksomheden svinger sig gennem forretningsjunglen fra det ene projekt til det andet, men uden en egentlig overordnet retning. Risikoen er at falde ned fra trækronerne med et hult drøn, hvis det aktuelle projekt viser sig ikke at kunne holde.

Behov for langsigtet strategisk plan

Thomas Lund var godt klar over, at det nok ikke var en holdbar metode i det lange løb. Full Control havde brug for en mere langsigtet strategisk plan for fremtiden. Det var præcis derfor, at han valgte at gå ind i programmet.

”Det som SOLID gav mig mulighed for, og grunden til at jeg valgte at deltage, var reelt set at jeg ikke havde mulighed for pludselig at vende bøtten rundt og tænke meget mere langsigtet,” forklarer han.

”SOLID gav mig et åndehul. Der var nogle der kom ind og hjalp mig med at tænke de store tanker, stille en masse store spørgsmål og samtidigt også hjælpe ved at gå ind helt nede på detaljeniveau, og fjerne nogle af de opgaver, som jeg ellers havde.”

Thomas Lund fortæller at uden SOLID, ville det have været meget svært, selv at finde både de ressourcer og de personer, som Full Control har fået adgang til gennem programmet.

”Hvis ikke SOLID havde tilbudt muligheden for at få tilknyttet en konsulent, så var det aldrig sket,” konkluderer han. ”Så ville jeg ikke sidde der, hvor jeg sidder nu, hvor jeg har en masse møder, som helt sikkert kommer til at hjælpe virksomheden med at vokse.”

"Der bliver jo specifikt sammensat specialister der passer til mig"

Helt konkret var Full Controls plan for SOLID-programmet, at det skulle bruges til at sikre dem en optimal udgangsposition for deres deltagelse i årets Game Developers Conference (GDC) i San Francisco. Konferencen er den største af sin art, og repræsenterede for Full Control en helt oplagt mulighed for at komme i kontakt med både de spiludgivere og spilinvestorer, som kunne hjælpe ham ned fra projektlianerne og frem mod en mere sikker og etableret virksomhed i vækst.

"Fordi vi er kommet med i det her program, så har vi både nogle ’gratis’ penge og noget urgency, fordi de skal bruges inden for tre måneder.”

Til at starte med, blev planerne og strategierne skåret til gennem den første del af SOLID-programmet. Her blev Full Control parret op med Søren E. Jakobsen, tidl. adm. direktør fra Nordisk Film og spilkonsulent Søren Lass, der har arbejdet mange år som publisher i Tyskland. Først blev dette specialist-team bragt up-to-speed på Full Controls situation og langsigtede mål, derefter var det deres tur til at give deres vurdering og anbefalinger.

”Vi havde en workshop, hvor de kom med deres anbefalinger i forhold til mine udfordringer,” fortæller Thomas Lund. ”Det var meget værdifuldt at få nogle kvalificerede folk til at komme ind og give deres syn på min virksomhed, få dedikeret et par dage til det og høre, hvordan de ser på tingene.”

For Thomas Lund betyder det noget særligt, når anbefalingerne er fra branchefolk. ”Der bliver jo specifikt sammensat specialister der passer til mig. Det er folk, som har været ude i den rigtige verden, som kunne komme med deres syn på tingene ud fra deres egen erfaring,” forklarer han. ”Vi fik taget os råd til at gøre nogle ting, som vi gerne har villet, men som vi ikke har haft penge til, eller måske ikke har synes skulle være lige nu.

Mulighed for at fokusere på virksomheden frem for produktionen

Næste skridt i processen var, at tage anbefalingerne og skrue en konkret plan sammen. I Full Controls tilfælde betød det, at de fik Søren Lass ind som konsulent sammen med den danske spil-veteran Sebastian Warnez. Begge fik de til mission, at løfte opgaven med at sikre Full Control den bedst muligt Game Developers Conference.

”Det, at man kunne lave et lille team, som kunne gøre det, så det ikke var mig der skulle lave det hele. Det var mega fedt – simpelthen,” siger Thomas Lund om muligheden for, at få de ekstra kræfter ind.

”Det som vi helt konkret har brugt pengene på er, at få Sebastian Warnez og Søren Lass til at banke nogle døre ind til publishers ved GDC og få lavet nogle ordentlige præsentationsmaterialer. Sammen med Søren Lass har vi så udvalgt, hvilke publishere og hvilke investorer vi skulle adressere og hvordan vi skulle adressere dem,” fortæller Thomas Lund om det konkrete arbejde, som SOLID-programmet resulterede i.

”Så tog vi til GDC, og kørte hele showet. Vi havde 38 møder. Bagefter har vi brugt 2 måneder på opfølgninger og på at producere yderligere brandingmaterialer, budgetter og pitches.”

Thomas Lund forklarer, at det er vitalt, at der følger økonomiske ressourcer med, hvis man kommer med i SOLID-programmet.

"Hvis vi lander de rigtige aftaler, så er vi sikret for de næste mange, mange år,” siger Thomas Lund.

”Det er jo ikke penge som jeg ellers har. Og det er helt sikkert, at der har været et behov som ikke har været dækket fordi jeg ikke havde penge til det,” fortæller han. ”SOLID gav mig mulighed for at fokuserer på virksomheden frem for at fokusere på produktionen.”

Ifølge Thomas Lund, så kan de allerede nu se nogle af resultaterne af den ekstraordinære indsats på GDC. ”To dage efter at vi kom hjem fra GDC, lå der de første par mails, hvor publisherne fulgte op på vores pitches. Det plejer at være en rimelig god indikation af interessen. Med lidt held får vi et luksusproblem, hvor vi har mere at lave, end vi selv synes, at vi har lyst til.”

I det hele taget har Thomas Lund været rigtig glad for SOLID, som han ser som et vitalt tilbud til kreative digitale virksomheder i samme situation som Full Control.

”Når man har den størrelse og den modenhed, er der faktisk ikke andre steder man kan få den hjælp, der skal til. Vi er super tilfredse med SOLID. 

LÆS MERE OM SOLID