PRESSEMEDDELELSE: Den danske spilbranche fortsætter solid vækst

Der er fortsat positive takter på stort set alle områder i den danske spilbranche. Det viser de seneste tal for branchen i årets rapport,“Det Interaktive Danmark i tal - 2015”, udgivet af non-profit-organisationen Interactive Denmark.

De nye tal viser, at spilproduktion nu er solidt etableret som milliardbranche i Danmark. I 2015 var den samlede omsætning på 1,16 mia. dkr., hvilket er en vækst på 4,1 % i forhold til året før - langt over det dobbelte af landsgennemsnittet. Endnu mere imponerende bliver det, hvis man også tæller de associerede virksomheder med i den interaktive sektor. Så er omsætningen på 1,9 mia. dkr.

I hælene på nogle år med eksplosiv vækst, 208% fra 2009 - 2015, repræsenterer de seneste tal dog en lidt mindre stejl opadgående kurve, men det bekymrer ikke Sofie Filt Læntver, projektchef i Interactive Denmark, som står bag rapporten.

“Vores tolkning er først og fremmest, at 2015 var et år hvor hovedparten af virksomhederne var i fuld produktion, hvilket de få store udgivelser i 2015, og hele 4,8 % flere ansatte også peger i retning af. At branchen med få store udgivelser alligevel formår at fastholde en solid vækst, tyder på at der findes et stabilt grundlag i branchen og hermed også et godt vækstpotentiale.”

Efter den pæne vækst i ansættelser omfatter den danske spilbranche nu 770 fuldtidsstillinger. Konsolideringen afspejler sig også i produktiviteten, der efter noget nær en fordobling siden 2009 nu ligger stabilt omkring 1,5 mio.dkr. i omsætning pr. årsværk.

Jan Neiiendam, vicedirektør i spiludviklernes brancheforening, Producentforeningen, tolker de seneste tal som endnu et eksempel på, at spilbranchen på kort tid er blevet langt mere moden.

“Det er længe siden at forestillingen om en hobby-branche præget af glade amatører havde hold i virkeligheden,” forklarer han. “Danske spiludviklere er i dag top-professionelle kulturproducenter, der i mange tilfælde er first-movers på ny teknologi og nye forretningsformer. Og det faktum, at branchen kan opretholde en vækst langt over gennemsnittet, selv i et typisk mellem-år, understreger blot den pointe.”

Den fulde rapport kan hentes her.

Sofie Filt Læntver fra Interactive Denmark kan kontaktes vedr. kommentarer på tlf. 27457538 / sl@interactivedenmark.dk

Jesper Krogh Kristiansen kan kontaktes vedr. rapporten “Det Interaktive Danmark i Tal - 2015” og andet pressemateriale på jkk@interactivedenmark.dk