Vigtigheden af et solidt cashflow

Kristian Bang Nørgaard, CEO i Funday Factory, gæstede Growing Games i Aarhus d. 4. november for at dele ud af sin erfaring med at styre cashflowet for et større selskab i fortsat vækst.

 

Det er ikke nok at have løbende indtægter. Det er vigtigt, at der er overblik over, hvornår pengene kommer ind, og hvornår de ryger ud, så der altid er økonomi til løn, husleje og alle de andre udgifter, der hører med, når man driver et selskab.

Funday Factory startede tilbage i 2011 som et enkeltmandsfirma, og er siden vokset til en stab på 32 medarbejdere. De har pt. 16 udgivelser på CV’et, der både tæller egne IP’er, co-produktioner og betalte opgaver, og har samarbejder med en række aktører, herunder LEGO, Kiloo, Hugo Games og TV2.

People First

Hos Funday Factory har de mantraet “People First”. Dette gælder både, når det kommer til deres udgivelser, der har fokus på den konkrete målgruppe, og rent internt, hvor det er Funday Factorys klare overbevisning, at de er, hvad de er, på grund af de dygtige og dedikerede mennesker, der arbejder der. Men det koster også at have så mange ansatte, og Kristian Bang Nørgaard lægger vægt på, at det er godt at starte op på en mindre skala og så vokse gradvist, som man lander opgaverne og de større samarbejder.

Kristian Bang Nørgaard trådte selv til på et tidspunkt, hvor Funday Factory bestod af fem personer, der alle arbejdede dedikeret på spillet Spellbinders, hvorfor der var brug for ekstra mandskab til at se på det større billede og stå i spidsen for at udvikle de næste koncepter og samarbejder.

Hvorfor økonomistyring?

Kristian Bang Nørgaard bruger økonomistyring til tre overordnede formål:

  • Som et strategisk værktøj – til at skabe de bedste rammer for fremtiden
  • Til performance management – ”Hvor godt klarer vi os?”
  • Til risikostyring – ”Hvornår opstår der huller, vi skal have lukket, inden de opstår?”

Know your numbers

Det er som sagt vigtigt at vide, hvad der kommer ind, og hvad der ryger ud. Er man ikke økonomiuddannet, kan det være svært at overskue detaljerne med renters rente og afkastningsgrad, men hvis man kender selskabets indtægter og udgifter, når man langt og kan sagtens danne det overblik, der som minimum skal til. Det er især vigtigt at kende tre variabler:

  • Burn rate – hvornår er kassen tom?
  • Cashflow – hvad er balancen hen over året?
  • Profit – hvad er værditilvæksten?

Kristian Bang Nørgaard arbejder selv med sit budget og realiserede indtægter og udgifter som en iterativ proces, som han opdaterer og justerer løbende. Alt sammen for at være på forkant og dække hullerne i cashflowet, før de opstår. Overblikket sikret med et rul på 12 måneder og et mere detaljeret på 3 måneder. Kristian Bang Nørgaard anvender også overblikket som strategisk værktøj, når han indgår aftale, så han kan få skrevet ind i kontrakten, at betalingen skal falde i bestemte måneder.

Hos Funday Factory er de gået fra at anvende ét økonomistyringsværktøj til et andet, og Kristian Bang Nørgaard anbefaler, at man vælger et program, der passer til selskabets størrelse og økonomi – og som ikke er sværere at betjene, end hvad selskabet kan klare.

Den korte og den lange bane

Det kan være en fordel også at investere i samarbejder, der ikke giver øjeblikkeligt afkast, men som åbner døre til fremtidige muligheder.

Kristian Bang Nørgaard påpeger, at jo mere, man ved om fremtiden, jo lettere er det at vælge de projekter og samarbejder, der giver værdi på langt sigt frem for altid at gå efter dem, der kun giver værdi nu-og-her.