SpilBar 19. Stand by your fan!

Reportage. Spilbar var rykket væk fra de traditionelle rammer i FilmHuset, men efterlod ingen tomme sæder, da Frederikke Hoff fra LEGO Group og Roman Graebsch fra spilfirmaet Full Control fortalte om deres erfaringer med ivrige og kreative fans.

 

Vejen frem er sammen
For at introducere dagens Spilbar var første mand på gulvet Dansk Design Centers adm. Direktør Nille Juul-Sørensen. Han forklarede, at han efter et møde med den danske scene for spiludvikling var blevet så imponeret og inspireret af deres gejst, at det var helt naturligt at afholde Spilbar hos Dansk Design Center.

Dette skyldtes ikke mindst, at han oplevede, hvor ivrige spiludviklere er for at dele deres viden med andre, som ikke nødvendigvis også er spiludviklere, men som blot deler den samme vision om, at kreative idéer skal deles.

Spilbar denne gang bragte to verdener sammen for at opleve glæden ved at dele kreativitet

En vision, som gav genlyd hos Dansk Design Center, hvorfor det også var et naturligt valg, at Spilbar denne gang bragte to verdener sammen for at opleve glæden ved at dele kreativitet samt erfaringer og ikke mindst se, hvad resultatet kan blive af det.

Se også Storify fra SpilBar #19

De voksne fans
Efter Juul-Sørensens introduktion, tog Frederikke Hoff, community editor hos LEGO Group, scenen. Hoff arbejder til dagligt med at moderere ReBrick, en social platform for LEGO fans, og LEGO CUUSOO, hvor folk kan dele deres idéer til LEGO-sæt, som LEGO senere kan vælge at producere. Det har blandt andet resulteret i LEGO Minecraft og genoplivningen af filmklassikeren Tilbage til fremtiden i LEGO-form.

Begge platforme har det tilfælles, at fansene, som bruger dem, tilhører ældre aldersgrupper på over 13 år. Hoff diskuterede, hvordan man håndterer disse fans ved at opfordre dem til at dele ud af deres kreativitet og sprede deres glæde for LEGO, men stadig sætter grænser, som dog ikke hindrer deres kreativitet og dermed en eventuel vrede rettet mod netop LEGO.

Det var et oplysende og forfriskende ærligt oplæg, som meget passende blev afsluttet med mottoet om, at ”fans kan være et firmas største aktiv, men også firmaets største risiko”. Et motto, som viste sig at være yderst gældende for aftenens andet oplæg.

En fan-darlings comeback
I aftenens andet oplæg tog Roman Graebsch fra Full Control ordet for at fortælle om, hvordan man genopliver en elsket spilserie og samtidig tager højde for faren ved ekstrem nostalgi blandt fans.

Fans kan være et firmas største aktiv, men også firmaets største risiko

Full Control startede sidste år en succesfuld Kickstarter-kampagne for spillet Jagged Alliance: Flashback, der bygger videre på kultklassikeren Jagged Alliance 2, som stadig har et stort følge i dag. Med udgangspunkt i et spil, som stadig er så populært, er der et hav af faldgruber på grund af den næsten fanatiske nostalgi, som fans udviser, fortalte Graebsch.

SpilBar #19 – create games for grownups and Stand by Your Fan!

Han nævnte blandt andet, hvordan det var en udfordring at skulle stable finansiering på benene via Kickstarter, når pengene skulle komme fra fans. Et forkert valg i designet af det nye spil kunne få økonomiske konsekvenser, hvilket Full Control faktisk endte med at opleve, men som de også lærte af og i dag trækker på i den videre udvikling af spillet.

Fest for Spilbars fans
Efter de to oplæg fortsatte aftenen med småsnak, livlig summen og øl sponsoreret af Interactive Denmark samt Dansk Design Center, imens folk kunne prøve kræfter med forskellige alternative videospil, heriblandt square dancing med en finurlig kombination af PlayStation controllers og magneter til stor underholdning på det improviserede dansegulv blandt Spilbars gæster.

Mailing liste for #SpilBar København

Følg SpilBar København på Facebook

______________

Dansk Designede spil på SpilBar 19

Intruders. En gruppe studerende fra ITU er i fuld gang med udviklingen af Intruders. Læs mere om og følg spillet på Facebook:

Plantman. Puzzle-spil til iPhone og iPad. Plantman er et afgangsprojekt, udviklet af studerende ved Den Danske Filmskole. Læs mere om spillet og følg udviklingen på Facebook

Magnetize me. Spillet er oprindeligt skabt på Nordic Game Jam, men er efterfølgende blevet videreudviklet af Partrick Jarnfelt. Spillet har skabt glæde på dansegulvet til festivaler og fester over hele verden. Læs mere om MagnetizeMe

Allegro. Allegro er et helt simpelt 'one-button game' udviklet af Mike Anthony. Spillet er så nyt, at der ikke er hverken website eller facebook-page, men alle interesserede kan følge @Mikianthony på twitter

SpilBar #19 blev afholdt d. 29. marts 2014 hos Dansk Design Center i København. Stand by your fan var arrangeret af Kristine Ploug fra DADIU i samarbejde med Thomas Vigild, samt Maria Hørmann fra Danish Design Centre/Design Society.