Tag strategiarbejdet alvorligt

Det kan godt være at begreber som Vision og Mission lyder en kende fortærskede i nogle ører, men det er vigtige redskaber til at styre forretningsudviklingen! Det var ét af budskaberne på Growing Games workshoppen d. 9 november hos DI. Her blev der sat fokus på strategi og forretningsudvikling.

 

I alt 21 ambitiøse computerspiludviklere deltog i workshoppen. De repræsenterede 19 virksomheder - alle med mod på vækst. Dagen bød på en blanding af oplæg, gruppearbejde, pitching af visioner og value propositions samt feedback.

Tag strategiarbejdet alvorligt og skab vækst

Jan Neiiendam fra Computerspilzonen lagde fra morgenstunden ud med at understrege, at fokus på netop forretningsudvikling er essentielt. Det er nødvendigt at spilbranchen viser evne til at skabe vækst og arbejdspladser - det er den eneste måde vi kan overbevise beslutningstagerne om, at investering i computerspil er en god forretning.

Virksomhedens elevatortale

Anna Porse fra Manto styrede det intensive arbejde, og dagens første opgave var at deltagerne i grupper skulle beskrive de enkelte virksomheders Vision, Mission og "Uniqueness". Ved den efterfølgende præsentatation stod det klart, at arbejdet med at kunne beskrive virksomhedens MÅL ikke kan undervurderes.

Én af pointerne var, at der ikke skal bruges mange ord og udtryk på beskrive virksomheden. Det er vigtigt, at vision, mission og uniqueness står lysende klart for alle i virksomheden - så du og dine medarbejdere kan forklare det til alle andre!

Hvad er DIN forretningsmodel?

Efterfølgende arbejdede deltagerne med strategisk beskrivelse af deres virksomhed i en Business Model Canvas-skabelon. Det er ganske enkelt et ark papir, et visuelt diagram med elementer, der beskriver virksomhedens value proposition, infrastruktur, kunder og økonomi - og et helt lavpraktisk redskab til udvikling af forretningsmodeller.

Virksomhedens værdi

Selve workshoppen blev afsluttet med præsentation af spiludviklernes Value Proposition, der er et kerneelement i Business Model Canvas-skabelonen. Value propositions handler blandt andet om at beskrive hvilken værdi virksomheden leverer til kunden og hvilke af kundernes problemer virksomheden er med til at løse.

Alle deltagerne fik god og konstruktiv feedback fra Nick Hawtin fra Connect Danmark, der hjalp med at formulere helt præcise Value Propositions for hver enkelt deltager.

Pitch pitch pitch

Efter hver eneste workshop i Growing Games forløbet er der pitch-træning for de deltagere der ønsker det. Et panel af erfarne forretningsfolk bliver fra gang til gang sammensat af Connet Denmark, og der bliver givet umiddelbar og målrettet feedback.

Skab wauw-effekt

Der blevet givet mange gode råd, blandt andet at den der pitcher skal skabe "wauw-effekt". Hvis du pitcher til en privat investor, så fortæl en appellerende historie om hvorfor du den bedste til det du gør. Fortæl om og sælg dig selv, overbevis investoreren om hvorfor han eller hun skal interessere sig for netop dig! Hvad får han ud af det?

Show me the money

Når du pitches til en potentiel investor, er det for eksempel vigtigt at fortælle hvor mange penge du har brug for - og hvad du vil bruge dem til? Få flere gode råd om pitching i artiklen Øvelse gør mester

Deltag i Growing Games - d. 13 december

Næste workshop er den 13. december 2011. Yderligere information følger på Computerspilzonen.dk/GrowingGames - eller skriv til growinggames@manto-as.dk hvis du vil høre mere.

____________________

Om Growing Games
Growing Games er Computerspilzonens tilbud til alle spilvirksomheder i Danmark, der har ambitioner om vækst. Growing Games består af 8 fælles workshops, der løber hen over det kommende år.