Investering i digitale produkter er en god forretning

Digitale, interaktive medier med computerspilsbranchen i spidsen er på verdensplan inde i en rivende udvikling. 

 

Det globale marked for digital underholdning, e-læring og e-health udgør i dag 1700 mia. kr. Det svarer til størrelsen af hele den finske økonomi, og tallet forventes at stige med yderligere 50 pct. frem til 2018. Forventningen er, at virksomheder inden for alle digitale, interaktive områder opnår årlige vækstrate på 5-­ 8 % de kommende år globalt set.

Den interaktive branche består af en lang række uafhængige, teknologidrevne, kreative virksomheder, der har specialiseret sig i både spil, apps og andre interaktive produkter indenfor eksempelvis underholdning, e-health og digitale læremidler. Disse brancher har særligt gode vækstbetingelser pga. den forsatte globale udbredelse af smartphones, tablets og bredbånd, som forstærker efterspørgslen efter indhold.

1,7 mia kr. Så stor var indtjeningen blandt interaktive producenter i 2014.

De digitale brancher er blevet et milliardforetagende
I 2014 omfattede de interaktive producenter 266 virksomheder, der tilsammen beskæftigede 1.383 ansatte. Beskæftigelsen opgjort som årsværk er steget med 125 ansatte, hvilket svarer til en 10%-stigning fra året før. 

Omsætningen er i rivende udvikling, og indtjeningen var i 2014 hele 1,7 mia kr. blandt de interaktive producenter. Det er hele 35% over omsætningen i 2013.

Ser man på den gennemsnitlige interaktive virksomhed, omsættes der årligt for 6,2 mio kr., hvilket svarer til omtrent 1,2 mio kr. i omsætning per medarbejder (opgjort i årsværk). Eksporten er steget med 12% i forhold til 2013, og udgør i 2014 i alt 820 mio kr. Det svarer til en eksportandel på 49%. 

Isoleret set er den danske spilbranche officielt blevet et milliardforetagende med en omsætning på 1,12 mia. kr., hvilket er en fremgang på hele 36%. Salget af danske computerspil foregår primært på det internationale marked, og eksporten er steget med 12% til 747 mio. kr.

Small er det nye big
Små nystartede kreative digitale virksomheder, der agerer og leverer hurtigt er de typiske vindere på dette marked. For disse virksomheder er det nedenstående temaer, der driver de digitale markedsmuligheder:

  • Platforme – fra konsol og pc til tablets og smartphones. Skift til mobile enheder sker hurtigere end mange havde forventet.
  • Forretningsmodeller -­‐ fra betalt til gratis. 50% af de 10 bedst sælgende apps i USA iOS Appstore til iPad er gratis spil, udviklet af spiludviklere med støtte fra venture investeringer.
  • Hastigheden -­‐ fra idé til lancering på markedet. Spiludvikling er i dag planlagt i antal måneder mod tidligere i antal år.
  • Operationen -­‐ fra produkter til services. Spiludviklere har stigende behov for flere typer af tredjeparts-­‐tjenester fra analyser til reklamer og betalingssystemer.

Interactive Denmark arbejder for, at Danmark tilkæmper sig markedsandele der svarer til markedsvæksten, der finder sted inden for udbredelse og anvendelse af interaktive digitale medier til globale markeder. Kontakt os, hvis du vil vide mere
 

Hent rapporten Det Digitale Danmark i tal og læs mere